Nieuws

Direct en snel
op de hoogte van 
alle belangrijke informatie
en nieuws.

Hoe reageer je alert na een aanrijding?

Ben je betrokken in een ongeluk? Is de situatie ernstig? Ben je gewond? Is iemand anders betrokken en is die gewond? Elke ongeval, van kleine botsing tot gigantische crash brengt stress met zich mee.

Als je na een aanrijding alert en kalm kunt blijven, heb je de grootste kans om de situatie juist in te schatten. Kalmte komt iedereen ten goede in deze situatie.

In functie van de veiligheid van alle betrokkenen en een goede schaderegeling nadien, vind je hier 10 tips om te zorgen dat je tijdens een aanrijding rustig de situatie kun beheersen.

Een ongeval? De juiste reflexen zijn belangrijk.

1. Zorg eerst voor veiligheid

Zijn er gewonden die hulp nodig hebben? Bel dan het noodnummer 112 of vraag anderen dit te doen. Ondertussen help je de gewonden als je daartoe bekwaam bent. Heb jij een letsel? Of zijn er gewonden? Dan moet je de politie erbij halen om een PV op te maken.

Trek altijd je fluohesje aan en plaats je gevarendriehoek indien nodig. Bij een ongeval op een een snelweg ga je achter de vangrail staan.

Als er alleen blikschade is en als er geen discussie is, maak dan foto’s van de situatie. Maak foto’s van de voertuigen met hun nummerplaten. Verplaats de voertuigen vervolgens naar een plaats waar zij het verkeer niet hinderen en waar u de verdere formaliteiten in alle veiligheid kunt afhandelen.

2. Zoek getuigen

Soms is een aanrijding moeilijk te bevatten. De politie en verzekeringsmaatschappijen zullen dan willen afgaan op eventuele ooggetuigenverklaringen. Vraag, terwijl ze nog in de buurt zijn, naar hun namen en adressen. U moet contact opnemen met de politie zodra er gewonden zijn, zodat zij een verslag (pv) van het incident kunnen maken.

3. Gebruik ALTIJD het aanrijdingsformulier

Je kunt vaste gegevens van te voren invullen, dat scheelt alweer wat stress tijdens een aanrijding.

Vink de vakjes voor de omstandigheden aan en onderteken samen met de betrokkenen de verklaring. Als u een (papieren) aanrijdingsrapport invult, dient u dit in bij uw verzekeringsmaatschappij. Het is niet nodig om aansprakelijkheid toe te geven om de feiten te melden, maar de verklaring dient als een belangrijk onderhandelingsinstrument voor u en uw verzekeraar tijdens schikkingsonderhandelingen. Ook zal het de snelheid van jouw dossier bespoedigen door het direct over te maken aan je verzekeringsmakelaar.

4. Neem foto’s

Neem onmiddellijk foto’s van bijvoorbeeld de situatie na het ongeval, de nummerplaten en de zichtbare schade. Neem ook foto’s van de omgeving en vergeet niet om ook de verkeersborden en -tekens die relevant zijn te fotograferen. Foto’s kan je bij ons doorsturen via whatsapp… dat is de snelste manier. Je kunt ze natuurlijk ook mailen.

5. Beschik je via je verzekering over een bijstand bij ongeval? Doe er dan beroep op.

De meeste mensen kunnen hulp krijgen bij een ongeval of autopech via hun verzekering: sleepdiensten, pechverhelping en andere diensten zijn beschikbaar. Noteer van tevoren het telefoonnummer van jouw bijstandsverlener en geef dit gerust door aan de politie of hulpdiensten.

6. Dien de (papieren) aangifte in

Als je een (papieren) formulier hebt ingevuld, meld de schade dan zo snel mogelijk. Een verzekeringsovereenkomst garandeert dat als u wordt aangereden, uw verzekeraar meestal de schaderegeling afhandelt en de schade op de (aansprakelijke) tegenpartij verhaalt.

Is die overeenkomst niet van toepassing (vb: omdat het een buitenlands voertuig is), dan zal jouw verzekeringsmakelaar je helpen in het verdere verloop van het dossier.

7. Weet waar je terecht kan met je eigen schade

Enerzijds zal het ziekenfonds de verzorgingskosten volgens de wettelijke barema’s opvangen. De verplichte autoverzekering zal geen eigen kosten dekken, maar je kunt wel op andere privé-verzekeringen rekenen na een aanrijding.

If you are at fault, additional insurance will help a lot. Is someone injured? Workers’ compensation insurance will pay for people who were going to or from work and were also traveling for work. Hospitalization insurance and accident insurance , such as a driver’s policy , will pay if you or someone else is injured.

For material damage to vehicles, the “ omnium ” insurance intervenes as provided in the contract. Good if you thought about that in time!

De “omnium” verzekering dekt de materiële schade aan je voertuig. Het is maar goed dat je er eerder aan gedacht hebt!

8. Ken je rechten ?

Ben je slachtoffer van schade door een ander? Dan kies je zelf wat je met de schadevergoeding doet.

De rechtsbijstandverzekering dekt u als u wordt aangeklaagd of vervolgd en helpt om je rechten te laten gelden of te verdedigen tegenover anderen. Ook voor een minnelijke schikking of een advocaat doe je beroep op je rechtsbijstand.

9. Een klacht?

Heb je het gevoel dat jouw verzekeringsmaatschappij je niet goed heeft vergoed of je dossier niet naar behoren heeft afgehandeld? Verzekeringsondernemingen hebben interne diensten waar je als klant of slachtoffer terechtkunt met vragen en klachten.

Nog steeds niet tevreden? Dan kan je beroep doen op de ombudsman. Die zal nagaan of verzekeraars hun verplichtingen correct nakomen.

10. Bijzondere omstandigheden

Sommige situaties maken een dossier heel complex omwille van specifieke regelgeving. Denk maar aan een aanrijding in het buitenland of met een buitenlands voertuig. Of een situatie waarbij de betrokken tegenpartij niet verzekerd is of vluchtmisdrijf pleegt.

Aan deze situaties kan je de expertise van je verzekeringsmakelaar beoordelen. Hij kan je uitleggen hoe alles werkt en het dossier in een mum van tijd voor jouw regelen.

Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren en om statistieken bij te houden. Meer informatie over het gebruik van cookies vindt u in onze privacyverklaring.